Kun to timer fra København ligger Halland – en region, som de fleste danskere forbinder med vandreture, smukke strande og fredfyldt natur. Men få ved, at regionen også rummer en unik koncentration af kunstoplevelser. Det vil Halland nu ændre på, med det nye initiativ Art Halland, der skal inspirere både lokale og besøgende til at udforske regionens rige kunstscene.
En analyse foretaget af YouGov for Visit Halland viser, at kun 16 procent af danskerne forbinder Halland med kunst og kultur. Med Art Halland ønsker regionen at ændre dette billede og øge kendskabet til Hallands mange kunst- og kulturoplevelser.
Initiativet fungerer både som en ny samarbejdsmodel og en fælles platform, der skal synliggøre regionens kunstoplevelser, og gøre det lettere for flere at opdage, hvad Halland har at byde på. Art Halland samler i første omgang 21 af regionens kunstinstitutioner – herunder Hallands Konstmuseum og RIAN Designmuseum – og flere aktører vil løbende blive tilføjet.
”Halland er kendt for sin natur, men vi vil også vise, at regionen er et nyt kunstmekka, hvor kunsten er en naturlig del af livet. Med Art Halland kan både lokale og besøgende opleve kunsten på nært hold, og kombinere det med alt det, Halland ellers har at byde på,” siger Jonas Heintz, chef for Kulturudvikling i Region Halland.
Art Halland-platformen, skal inspirere både lokale og besøgende til at finde frem til kunstoplevelser. Kernen i konceptet er idéen om “nærheden til kunsten”, som fremhæver, hvor tæt de mange kunstoplevelser ligger i forhold til hinanden – og på naturen. Her kan man på kort tid bevæge sig fra moderne museer til intime gallerier, åbne værksteder og kunst i det fri.
”Fra store museer til små gallerier – kunsten findes overalt i Halland. Med Art Halland gør vi det nemmere for flere at opdage, hvad regionen kan tilbyde, samtidig med, at vi styrker kunstens rolle som både samfundskraft og turistattraktion,” siger Pär Krutzén, projektleder for Art Halland.
Et initiativ for fremtiden
Interessen for kunst i Halland er allerede voksende. De tre største kunstmuseer i regionen havde tilsammen over 130.000 besøgende i 2024, og Art Halland skal bygge videre på denne udvikling, ved at gøre kunstlivet mere synligt og tilgængeligt for alle.
Art Halland lanceres med en ny grafisk identitet, hjemmesiden www.arthalland.se, samt aktiv tilstedeværelse på sociale medier. Projektet er en central del af Region Hallands vision om at blive “det bedste sted at leve” inden 2030, hvor kunst og kultur spiller en vigtig rolle for både livskvalitet og bæredygtig destinationsudvikling.
