Mere end 14 millioner køretøjer passerede Storebælt i 2025, der blev et rekordår for Danmarks vigtigste forbindelse. Væksten skyldes til dels en målrettet indsats for at holde broen farbar døgnet rundt.
2025 var det hidtil travleste år for Storebæltsbroen. I alt kørte 14.148.000 køretøjer over broen. Det er det højeste antal siden forbindelsen åbnede i 1998, og meget højere end den hidtidige rekord fra 2024 på 13.680.000 køretøjer.
Væksten skyldes primært en stor stigning i personbiler og en mindre stigning i lastbiler. Rekorden blev sat til trods for, at 2024 var et skudår og dermed havde én dag mere med trafik. 2025 bød også på månedsrekord, først i juli og derefter igen i august.
Hos Sund & Bælt, der driver Storebæltsbroen, peger man på flere årsager til trafikvæksten.
“Vores vigtigste opgave er at sikre mobiliteten mellem Øst- og Vestdanmark, og en del af forklaringen er, at vi har gjort en meget stor indsats for at holde broen mest muligt åben. For eksempel ved at tilrettelægge vedligeholdelsesarbejde på de tidspunkter, hvor det generer færrest muligt bilister, og en række tiltag til at modvirke de uheld, der kan skabe køer på broen”, siger Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt.
