Høj tryghed i København

Høj tryghed i København

86 procent af københavnerne føler sig trygge i deres nabolag. Det er en smule lavere end sidste år, viser ny tryghedsundersøgelse. Faldet skyldes blandt andet, at flere føler sig utrygge på Christianshavn – og så er stationer og stoppesteder fortsat de steder, hvor flest, særligt kvinder, føler sig utrygge.

Artiklen fortsætter efter videoen


Når københavnere går en tur i deres nabolag, føler 86 procent sig trygge. Efter mørkets frembrud falder tallet til 78 procent.

Det viser Københavns Kommunes årlige tryghedsundersøgelse.

I 2025 var tallene henholdsvis 88 og 80 procent, så der er altså tale om et mindre fald i den generelle tryghed.

Særligt på Christianshavn er trygheden faldet markant – 74 procent føler sig nu trygge i deres nabolag mod 89 procent sidste år. Der er allerede afsat penge til flere initiativer, der skal gøre Christianhavns Plads mere tryg.

”Det er så vigtigt, at man som københavner kan føle sig tryg, når man går rundt i vores by. Heldigvis føler langt de fleste københavnere sig trygge, men der er stadig for mange, som oplever stationer som utrygge. Det er særligt kvinder, som er utrygge, når de venter på bussen en sen aften, og det er simpelthen ikke godt nok. Derfor vil jeg arbejde for, at vi gør stationerne og stoppestederne mere trygge. For selvfølgelig skal det være trygt for alle at vente på bussen eller metroen – også når det er sent”, udtaler overborgmester Sisse Marie Welling.