Tuborg lancerer kampagne, der skal lære unge at drikke med respekt

Tuborg lancerer kampagne, der skal lære unge at drikke med respekt

Unge danskere er glade for den gode fest, men efterspørger også en ny alkoholkultur, hvor man selv vælger, hvor meget man har lyst til at drikke. Det viser en ny undersøgelse fra Tuborg, der under overskriften Drik Med Respekt nu lancerer sin hidtil største kampagne om ansvarligt alkoholforbrug blandt unge danskere. Målet er at reducere den såkaldte binge-drinking, hvor unge drikker alt for meget på en aften. Det gøres gennem partnerskaber, film og i samarbejde med Rasmus Brohave.

Når danske unge fester er der ofte alkohol på bordet. Det gør det lettere at tale med hinanden, bidrager til en hyggeligere stemning, og er med til at ryste folk sammen. Det fortæller unge danskere i en ny undersøgelse fra analyseinstituttet Ipsos, som Tuborg har fået lavet blandt 1000 danske unge mellem 18 og 25 år.

Alligevel mener fire ud af fem unge – 78 procent – at det nu er tid til en bedre alkoholkultur, hvor det er accepteret at holde igen eller helt sige nej til alkohol, når de mødes og fester.

For under den gode stemning kan der også ligge et pres for at drikke. Således oplever 77 procent af de unge, at det forventes, at man drikker alkohol til en fest eller social sammenkomst.

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med, at Tuborg fredag den 4. april går ud med sin første selvstændige mediekampagne om moderat alkoholforbrug, der skal inspirere unge til en bedre alkoholkultur.

Under overskriften Drik Med Respekt vil Tuborg med film, annoncer og konkrete indsatser, der hvor de unge mødes for at feste, inspirere til, hvordan man drikker med respekt for sig selv, for vennerne og for fællesskabet. Samtidig vil Rasmus Brohave, som ambassadør for Tuborgs kampagne, bidrage til, at budskabet kommer bredest muligt ud.

”Som danskernes foretrukne ølmærke er vi i Tuborg med, når unge mennesker mødes, går til fest og til koncert. Derfor har vi også en del af ansvaret for, hvordan vi sikrer de gode, fælles oplevelser. Vi ønsker at være med til at ændre alkoholkulturen i Danmark. Ingen skal føle sig pressede til at drikke mere, end de har lyst til, og det skal være ok at drikke moderat eller helt sige nej til alkohol,” siger Peter Haahr Nielsen, adm. direktør for Carlsberg Danmark.

Rasmus Brohave, der har mere end 680.000 følgere på tværs af YouTube, Instagram og TikTok vil i løbet af foråret optage en række episoder af sine populære bålsnakke på YouTube, hvor han interviewer kendte om deres oplevelser og refleksioner med at være ung, feste og drikke alkohol.

”De senere år er jeg selv blevet meget mere bevidst om, hvor meget jeg drikker, og hvordan jeg gør det. Det tror jeg gælder for mange unge. Alkohol kan helt klart bidrage til den gode stemning, men stemningen skal ikke bestemmes af alkoholen. Den kan nemlig også ødelægge festen. Jeg har selv oplevet, at det kan være svært at sige fra, hvis man tænker, at man er den eneste, der ikke har lyst til at drikke sig helt ned eller måske slet ikke drikke. For så bliver det jo hurtigt et nej til vennerne, og sådan skal det ikke være. Det vil jeg gerne være med til at ændre ved at bruge mine kanaler til at få flere til at dele deres oplevelser med hinanden,” siger Rasmus Brohave.

Share