I København, og Danmark generelt, har der været fokus på at få flere statuer og buster af kvinder, der har gjort noget godt og markant for Danmark.
I maj 2026 er i København rejst en buste af kvindesagsforkæmper Bodil Begtrup. Den står på Ofelia Plads lige ved skuespilhuset og tæt ved både Operahuset og Papirøen.
Artiklen fortsætter efter videoen
Begstrup spillede en central rolle i arbejdet med FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder i 1948. Hun fik ændret teksten i menneskerettighedserklæringens artikel 1 fra, at alle mænd er født frie og lige i værdighed og rettigheder, til at det fremover kom til at hedde, at alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder.
Bodil Begtrup er faktisk en af Danmarks vigtigste kvinde- og børnerettighedsforkæmpere. Det var hende, der stiftede Red Barnet i 1945 sammen med en lille gruppe humanitære pionerer.
Bodil Begtrup levede fra 1903-1987. Nu kan du hylde hende på Ofilia Plads i midten af Danmarks hovedstad.
