De nye medier overhalede de gamle i 2022

De nye medier overhalede de gamle i 2022

2022 blev et helt særligt år i dansk mediehistorie. Her brugte danskerne nemlig længere tid på eksempelvis streaming, podcast og sociale medier end på traditionel radio, flow-tv og dagblade.

Selv om hver dansker – ligesom de foregående år – bruger godt syv timer på medier dagligt, kommer 2022 alligevel til at skrive sig ind i dansk mediehistorie som et helt særligt år.

Det konkluderer medieforskerne Janne Bjørsted-Tandrup, Henrik Gregor Knudsen og Dennis Christensen i den status, de har lavet i rapporten ’Medieudviklingen 2022’. Det er DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier, som udkommer torsdag.

“2022 er det første år, hvor danskerne har brugt mere tid på de såkaldt nye medier end på traditionelle medier som flow-tv, traditionel radio og trykte aviser og blade. I og for sig er det ikke overraskende, da udviklingen har bevæget sig i denne retning længe. Men alligevel føles det, som om noget er forandret”, noterer medieforskerne.

Forbruget af levende billeder tegner sig for godt halvdelen af danskernes tidsforbrug på medier hver dag, men streaming er nu større end traditionelt tv.

Share